Yleiskokouksen julkilausuma: On korkea aika panostaa opiskelijoiden mielenterveyteen!

Vasemmisto-opiskelijoiden yleiskokous vaatii monipuolisia toimia opiskelijoiden mielenterveyden parantamiseksi. Yhä suurempi osa opiskelijoista kärsii mielenterveyden oireilusta, eivätkä tarjolla olevat tuki- ja ennaltaehkäisevät palvelut riitä. Korona-aika on syventänyt ongelmaa entisestään.

Vasemmisto-opiskelijat toivoo, että kysymys saavutettavista ja laadukkaista mielenterveyspalveluista nousee tulevien aluevaalien alla keskiöön.

“On tärkeää taata, että sosiaali- ja terveyspalvelujen siirtyessä kunnilta hyvinvointialueille opiskelijoiden palvelupolut ovat toimivat. Moni opiskelija hakeutuu mielenterveyden oireillessa ensin YTHS:n piiriin, josta hänet voidaan ohjata julkiselle puolelle hoitoon”, vastavalittu vuoden 2022 puheenjohtaja Selmi Holopainen aloittaa. “Samalla on muistettava, että YTHS palvelee vain korkeakouluopiskelijoita ja esimerkiksi toisen asteen opiskelijoille hoito tapahtuu jo lähtökohtaisesti julkisessa terveydenhuollossa. Hoitoon on päästävä nopeasti ja helposti”, hän jatkaa.

Riittävästi resursoidun hoidon lisäksi Vasemmisto-opiskelijan penää opiskelijoiden mielenterveyden oireilun juurisyihin puuttumista.

“Olemme ajaneet opiskelijat pisteeseen, joka on kestämätön. Paineet valmistua korkeakoulusta nopeasti, riittämätön toimeentulo ja esimerkiksi opintopsykologipalvelujen heikko saatavuus kasvattavat opiskelijoiden ahdinkoa. Erityisesti näin korona-ajan myötä tarvitsemme opiskelijamyönteisempiä poliittisia päätöksiä. Nykymenolla opiskelijat eivät yksinkertaisesti enää jaksa”, väistyvä puheenjohtaja Anna Lemström muistuttaa.

Selmi Holopainen

Vasemmisto-opiskelijoiden puheenjohtaja 2022