Tiedote: Anna Lemström Vasemmisto-opiskelijoiden puheenjohtajaksi vuodelle 2020

Vasemmisto-opiskelijoiden yleiskokous järjestettiin Helsingissä 19.10. Yleiskokouksessa valittiin yhdistykselle uusi puheenjohtajisto ja hallitus vuodelle 2020 sekä hyväksyttiin strategia ja päivitys poliittiseen ohjelmaan.

Puheenjohtajaksi valittiin Helsingin yliopistossa sosiologiaa opiskelija Anna Lemström. Lemström on aiemmin ajanut vasemmistolaista opiskelijapolitiikkaa Sitoutumattomassa Vasemmistossa ja istuu vielä tämän vuoden kyseisen järjestön edustajana Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan (HYY) hallituksessa. Hallituksen varapuheenjohtajiksi valittiin Suvi Lundmark ja Tiina Turunen. Hallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin Inari Gustafsson, Sera Heikkilä, Taavi Heikkilä, Fiona Helminen, Jesse Keskinen, Jarkko Lampuoti, Saana Simonen ja Amos Wallgren sekä varajäseniksi Joel Lindqvist, Lauri Linna, Tyrni Rankka, Tuomas Suihkonen ja Ira Vainikainen.

Yhdistyksen uudessa strategiassa korostuu vaikuttavuuden kasvaminen ja asiantuntijaroolin voimistaminen. Tavoitteena on, että Vasemmisto-opiskelijat on strategiakauden päättyessä suurin ja vaikuttavin poliittinen opiskelijajärjestö,jonka linjaukset toteutuvat suomalaisessa koulutuspolitiikassa. Yhdistys tähtää puolueyhteistyön tiivistämiseen ja osana tätä selvitetään mahdollisuutta puolueen jäsenjärjestöksi liittymisestä..

Poliittisen ohjelman päivityksessä korostui paperittomien lasten aseman huomioiminen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa sekä toisaalta tavoite parantaa psykoterapian saatavuutta tekemällä psykoterapiakoulutuksesta maksutonta. Vasemmisto-opiskelijat kannattaa varhaiskasvatuslain kelpoisuusvaatimusten muuttamista siten, että varhaiskasvatukseen erikoistuneen sosionomin olisi myös jatkossa mahdollisuus toimia varhaiskasvatuksen opettajana.

Lisätietoja:

Anna Lemström