Järjestö

Vasemmisto-opiskelijat on vuonna 2000 perustettu valtakunnallinen punavihreä opiskelijajärjestö, joka toimii tasa-arvoisen ja opiskelijalähtöisen koulutuspolitiikan puolesta. Toimintaa ohjaavat vasemmistolaiset, ekologiset ja feministiset arvot. Vuonna 2011 Vasemmisto-opiskelijat oli korkeakoulujen opiskelija- ja ylioppilaskuntien edustajistovaalien suosituin poliittinen opiskelijajärjestö.

Vasopin toiminta ei rajoitu vain oppilaitoksiin: se haluaa olla mukana rakentamassa tasa-arvoista, oikeudenmukaista ja ekologisesti kestävää maailmaa. Tärkeimmät tavoitteet ovat opiskelijoiden yhteiskunnallisen aseman parantaminen ja keskinäisen yhdenvertaisuuden turvaaminen. Vasemmisto-opiskelijat kokoaa alleen opiskelijoita toiselta asteelta korkeakouluihin.

Puoluepoliittisesti Vasop on sitoutumaton järjestö. Se on tarkoitettu kaikille vasemmistolaisille opiskelijoille puoluekannasta ja koulutuspaikasta riippumatta. Yhteistyötä järjestö tekee Vasemmistonuorten ja Vasemmistoliiton kanssa.