Asuntopoliittiset teesit

Vasemmisto-opiskelijoiden asuntopoliittiset teesit

Asunnottomuus on inhimillinen katastrofi ja yhteiskunnallinen ongelma. Opiskelijoiden keskuudessa ilmiö painottuu syksylle, jolloin monilla korkeakoulupaikkakunnilla tarvitaan jopa kuukausia kestävää hätämajoitusta. Nuorisoasuntoliiton arvioiden mukaan Suomessa on noin 1400 alle 25-vuotiasta asunnotonta.

Asuntopolitiikan on lähdettävä asukkaiden tarpeista, ei päättäjien toiveista. Ei ole mielekästä, että samaan aikaan on valtava määrä tyhjillään olevaa toimistotilaa tai kalliita isoja asuntoja, kun kohtuuhintaisista yksiöistä on pulaa.

Asuntotakuu käyttöön ja vuokrat alas!

• On säädettävä asuntotakuu, jossa julkinen valta sitoutuu tarjoamaan edullisen ensiasunnon nuorelle 2kk sisällä asunnottomuuden alkamisesta.
  • Julkisella asuntotuotannolla on lisättävä asuntojen tarjontaa. Riittävä julkinen asuntotarjonta pakottaa myös yksityiset tarjoajat pitämään vuokrat kurissa.

Energiatehokasta ja ympäristöystävällistä asumista!

• Opiskelija-asuntosäätiöistä edelläkävijöitä matala- ja nollaenergiarakentamisessa.
  • Lähiöt on kytkettävä kaupunkikeskustoihin hyvillä joukkoliikenneyhteyksillä ja pyöräilymahdollisuuksilla.
  • Eheä kaupunkirakenne ja riittävän pienet etäisyydet edistävät tavoitetta hiilineutraalista kunnasta.
  • Kierrätysmahdollisuuksia on parannettava ja metallin- ja lasinkeräyspisteiden tulee olla kävelyetäisyyden päässä.

Yhteisöllistä ja viihtyisää asumista

• Betonikuutiot ovat historiaa! Opiskelija-asuntosäätiöiden kiinteistöihin tulee toteuttaa ulkotaideteoksia prosenttiperiaatteella.
  • Sekoittamalla useita eri asuntotyyppejä luodaan sosiaalisesti monimuotoisempia asuinalueita.
  • Kerrostalossakin voi tuntea naapurinsa. Uudenlaisen asukastoiminnan kehittymistä on tuettava vaihtoehtona NIMBY-ilmiölle. Yhteisöllisyys vähentää turvattomuutta, ennakkoluuloja ja yksinäisyyttä.
  • Opiskelija-asuntosäätiöt edistämään energiatehokkuutta ja yhteisöllisyyttä lainaamoilla ja aikapankeilla.

Hyväksytty hallituksen kokouksessa 21.9.2012