Kansainvälisyys kuuluu koulutukseen!

Yleiskokouksen julkilausuma 31.10.2020

Vasemmisto-opiskelijat korostaa kansainvälisyyden merkitystä osana koulutusta. Järjestö päivitti yleiskokouksessaan 31.10. yhdistyksen poliittisen ohjelman. Päivityksessä korostui erityisesti kansainvälisyyteen liittyvät teemat. Vasemmisto-opiskelijat vaatii muun muassa mahdollisuutta suorittaa ylioppilaskirjoitukset englanniksi sekä valmistuville kansainvälisille opiskelijoille automaattisesti myönnettäväksi pysyvän oleskeluluvan.

“Kansainvälisyyden korotaminen on tänä päivänä tärkeämpää kuin koskaan. Koronapandemian myötä monet kansainvälisyyttä koulutuksessa toteuttavat käytännöt ovat muuttuneet. Koronakriisi onkin suuri uhka myös tulevaisuuden kansainvälisyydelle. Juuri nyt meidän on nostettava esiin kansainvälisyyden tärkeyttä ja tehtävä konkreettisia toimia sen edistämiseksi”, jatkokaudelle valittu puheenjohtaja Anna Lemström linjaa.

Kansainvälisyys näkyi poliittisen ohjelman päivityksessä myös laajemmin kuin vain koulutuspoliittisissa vaatimuksissa. Vasemmisto-opiskelijat vaatii laajasti ja kunnianhimoisesti globaalia solidaarisuutta. Yleiskokous linjasi, että Suomen tulisi muun muassa nostaa pakolaiskiintiötään merkittävästi sekä lisätä kehitysavun määrää yhteen prosenttiin bruttokansantulosta.

Yleiskokouksessa nimettiin myös vuodelle 2021 uusi hallitus. Kaikki henkilövalinnat ovat nähtävillä Vasemmisto-opiskelijoiden nettisivuilla.

Anna Lemström
puheenjohtaja@vasemmisto-opiskelijat.fi