Vasemmisto-opiskelijat kannattaa hallitukseen menoa

Vasemmisto-opiskelijat kannattaa vasemmistoliiton mukana oloa Rinteen hallituksessa ja kehottavat puolueen jäseniä äänestämään mukana olon puolesta jäsenäänestyksessä.

“Hallitusohjelmassa toteutuu parhaalla saatavissa olevalla tavalla kunnianhimoinen ilmastopolitiikka ja koulutukseen panostaminen”, puheenjohtaja Lauri Linna iloitsee.

Vasemmisto-opiskelijat näkee, että hallitusohjelma kääntää koulutuspolitiikan pitkän linjan, jossa kyse on ollut koulutusjärjestelmän murentamisesta. Nyt ohjelmassa on mukana merkittäviä niin tieteen autonomiaa kuin koulutuksen saavutettavuutta parantavia linjauksia.

“Hallitusohjelmassa näkyy selvästi se, että nyt on koulutuksen kunnianpalautuksen aika. Muun muassa oppivelvollisuuden pidentäminen ja yliopistojen autonomian tukeminen ovat merkittäviä askelia”, Linna arvio.

Vasemmisto-opiskelijat iloitsee myös korkeakoulujen rahoituksen indeksistä kiinni pitämisestä, aloituspaikkojen lisäämisestä, korkeakoulutuksen saavutettavuussuunnitelmasta, opiskelijoiden asumistuen tarkastelusta, opintorahan indeksikorotuksesta, opintorahan huoltajakorotuksen noususta sekä ulkomaalaisten opiskelijoiden oleskelulupien pidennyksistä.

Mutta vaikka hallitusohjelma on kuin peilikuva Sipilän hallituksen ohjelmasta, riittää yhä parannettavaa.

“Opintorahan taso on riittämätön, vaikka indeksikorotukset palautetaan. Kun sosiaaliturvaa uudistetaan, suunnan tulisi olla perustulossa ja opiskelijoiden siinä mukana”, sanoo hallituksen jäsen Titta Hiltunen. “Vaikka hallitusohjelman linjaus oli odotettavissa, tulisi EU- ja ETA-alueiden ulkopuolisilta opiskelijoilta poistaa lukukausimaksut pikimmiten.”

puheenjohtaja(at)vasemmisto-opiskelijat.fi