Kannanotto: Nuorten- ja opiskelijoiden toiminnan rapistuttaminen on demokratialle vihamielinen linja

Vasemmisto-opiskelijat ovat tyrmistyneitä Sampo Terhon linjasta leikata poliittisten opiskelija- ja nuorisojärjestöjen tukia, jolla rapautetaan demokratiakasvatusta ja tulevaisuuden politiikkaa.

Terho on leikannut poliittisten opiskelija- ja nuorisojärjestöjen avustuksista 228 500 euroa. Samalla hän on kuitenkin linjannut ettei alle 10 000 euron avustuksia jaeta. Tämän linjauksen harvoja kärsijöitä ovat Kommunistinen nuorisoliitto ja Vasemmisto-opiskelijat ry, jotka jäävät näin ilman avustuksia.

“Poliittisten opiskelija- ja nuorisojärjestöjen avustusten leikkauksia perusteltiin niiden laskevilla jäsenmäärillä. Tämä ei pidä paikkaansa Vasemmisto-opiskelijoiden kohdalla, vaan jäsenmäärämme on ollut nousussa. On hyvin kyseenalaista miksi nimenomaan kaikkein pienimmillä resursseilla toimivia poliittisia nuorisojärjestöjä haluttiin näin sortaa”, ihmettelee puheenjohtaja Lauri Linna.

“Perussuomalaisten ja Sinisten vihamielinen linja demokratiakasvatusta ja nuorison poliittista aktiivisuutta kohtaan on päinvastaista kuin mitä me tarvitsemme. Oikeudenmukainen sukupolvipolitiikka tarvitsee tekijänsä ja resurssinsa”, Linna toteaa.

puheenjohtaja[at]vasemmisto-opiskelijat.fi