Vasemmisto-opiskelijat: SYL lipesi liittokokouksen päätöksestä

Vasemmisto-opiskelijat on pettynyt Suomen ylioppilaskuntien liiton esitykseen opintolainan ottoon kannustavista bonuksista.

Esityksessä bonukset korvaisivat samanhintaisen verovähennysjärjestelmän. Bonusjärjestelmä olisi verovähennyksiä selkeämpi tukimuoto ja kohdistaisi tuen itse opiskeluajalle, mutta samalla se rohkaisisi opiskelijoita lainanottoon ja kasvattaisi lainan roolia tukijärjestelmässä.

Tämä suunta on liiton oman tahdon vastainen. Vuoden 2011 liittokokous päätti, että SYL:n tulee painottaa opintolaina-asioissa riskisuojien kehittämistä. Linjauksessaan liiton ylin päättävä elin hylkäsi tarkoituksella kannustinjärjestelmiin panostamisen. Nyt kuitenkin liiton hallitus esittää kannustinpohjaista ratkaisua. Tällainen toiminta on jäsendemokratian ylenkatsomista.

Kustannusneutraaliin opintotukiuudistukseen SYL voisi ajaa oman linjansa mukaisia tavoitteita, kuten huoltajakorotusta, jonka puolesta SYL kampanjoi viime eduskuntavaalien alla. Korotus olisi mahdollista kustantaa opintolainan kannustinjärjestelmiin kuluvilla rahoilla.

Vasemmisto-opiskelijat toivoo SYL:n suhtautuvan vakavammin rooliinsa suomalaisten ylioppilaiden edunvalvojana ja edistävän niitä asioita, joista liittokokouksissa on demokraattisesti päätetty.

Lisätiedot:
puheenjohtaja Milla Jurva