Perustulolla opiskelijat pois palkkoja polkemasta

Vasemmisto-opiskelijat: Perustulolla opiskelijat pois palkkoja polkemasta

Jyväskylässä 25.2. valtakunnalliseen tapaamiseen kokoontuneet vasemmisto-opiskelijat jakavat opetusministeri Jukka Gustafssonin huolen opiskelijoiden työskentelystä koulutustaan vastaamattomilla aloilla. Vasemmisto-opiskelijoiden mielestä ongelman ydin on kuitenkin opiskelijoiden riittämätön toimeentulo.

”Toimeentulonsa turvatakseen opiskelijat joutuvat toimimaan halpatyöreservinä matalapalkka-aloilla. Tämä heikentää esimerkiksi palvelualojen ammattilaisten mahdollisuuksia parantaa omia työehtojaan”, toteaa Vasemmisto-opiskelijoiden puheenjohtaja Milla Jurva.

Riittävä perustoimeentulo mahdollistaisi täysipäiväisen opiskelun ilman painetta tehdä palkkatyötä millä tahansa ehdoilla. Opintorahan tuntuvan korotuksen kautta olisikin siirryttävä kaikki sosiaaliturvan vähimmäisetuudet korvaavaan vastikkeettomaan perustuloon, joka turvaisi riittävän toimeentulon kaikissa elämäntilanteissa. Lisäksi perustulo poistaisi tarpeen rahoittaa opiskeluajan elämistä lainalla, jonka takaisinmaksu epävarmistuneilla työmarkkinoilla vaikeutuu jatkuvasti.

Perustulo antaisi tunnustusta muullekin tuottavalle toiminnalle kuin palkkatyölle – esimerkiksi opiskelulle. Samalla se parantaisi matalapalkka-alojen työntekijöiden neuvotteluasemia mahdollistamalla huonoista työehdoista kieltäytymisen.

Lisätiedot:
Milla Jurva